Hoe ben je op dit verhaal van je oma gekomen?
In 2018 stuitte ik op dit verhaal van mijn eigen familie en ik was helemaal niet van plan om hier iets mee te gaan doen. Het was tijdsbesteding met mijn oma, want door haar toenemende doof- en blindheid was het ingewikkeld om met haar te praten. Ik dacht: ik stel af en toe een vraag, dan kan zij vertellen en hebben wij een genoeglijke middag met z’n tweeën. Uit gewoonte heb ik mijn telefoon aangezet om het op te nemen.
Je moet bedenken: ze was 97, 98 in de tijd dat ik haar begon te interviewen. Mijn oma vertelde veel en gedetailleerd. En ineens zei ze: “Ja, want toen ik in het leger zat in Indië…” en toen dacht ik: hè, in het leger? Ik wist wel dat ze in Nederlands-Indië was geweest, maar niet dat ze in het leger zat. Ze was een vrouw en het waren de jaren ’40 dus ik ging er niet vanuit dat ze een carrière had, laat staan dat ze militair was geweest. Hoe meer ze vertelde, hoe meer ik voelde dat hier een verhaal in zat. Ze heeft daar van ’49 tot ’50 gezeten. Eind ‘49 is de soevereiniteitsoverdracht geweest van Nederland aan Indonesië, het einde van het koloniale tijdperk in de Oost. Dat had ze meegemaakt. Zij woonde en werkte in Batavia, waar dit allemaal heeft plaatsgevonden. Ze was dus op een aantal cruciale momenten in de geschiedenis aanwezig, en ook nog als pionier, als één van de eerste vrouwelijke militairen.
Toen ben ik gaan zoeken en bleek dat er helemaal niets bekend was over dat vrouwenkorps KNIL. Dus ik dacht: wat krijgen we nou? Bestaat het vrouwenkorps KNIL überhaupt? Toen ben ik een steeds wijder net gaan uitgooien en bleek dat er nog wel wat mensen waren in Nederland die er iets over wisten. De feminist in mij dacht: ik ga dit vertellen vanuit het perspectief van een vrouw. Vrouwen zijn zo vaak, al dan niet bewust, uit de geschiedschrijving verdwenen.