Bereik je publiek

Aanmeldperiode gesloten

Voor journalisten die voor hun journalistieke onderzoek relevante doelgroepen willen bereiken met gerichte vertel- of publicatievormen, opent Fonds BJP de ronde ‘Bereik je publiek’. Heb je ideeën voor bijvoorbeeld publieksavonden, tentoonstellingen, graphic journalism, online multimediale producties of andere creatieve vertel- of publicatievormen om doelgroepen te bereiken?

20 september 2023
20 september 2023

Waarom een call over bereik?

Journalistiek kan op maatschappelijk niveau veel teweegbrengen. Daarvan zijn verscheidene voorbeelden – ook onder de door het fonds gesteunde projecten. Die effecten kunnen op grote of juist kleine schaal plaatsvinden. Een belangrijke factor daarbij is dat de resultaten van een onderzoek terechtkomen bij het juiste publiek; of dat nu een brede doelgroep of juist een specifieke en kleinere groep is.

Bereik jij met jouw publicatie wel het juiste publiek? Komen je onderzoeksresultaten terecht bij bijvoorbeeld de mensen over wie het onderzoek gaat, bij beleidsmakers die aan de knoppen zitten of bij het grotere publiek om een maatschappelijk gesprek op gang te brengen?

Met deze subsidie krijg je de tijd en (financiële) ruimte om de voor jouw journalistieke onderzoek relevante doelgroepen verder te onderzoeken en aan de slag te gaan met publicatie- of vertelvormen die daadwerkelijk terechtkomen bij de mensen voor wie het bedoeld is.

Wie kunnen een aanvraag indienen?

Om subsidie binnen deze regeling aan te kunnen vragen:

  • Ben je in elk geval twee jaar werkzaam als journalist of werkte je al eerder mee aan (een) grotere journalistieke publicatie(s);
  • Heb je een concreet idee voor een nieuw project en een inhoudelijke onderzoeksvraag die je wilt beantwoorden;
  • Heb je een doelgroep of doelgroepen in je hoofd die je wilt bereiken en weet je waarom dit van belang is;
  • Heeft jouw project een heldere Nederlandse link;
  • Heb je – in het geval je een uitvoeringssubsidie aanvraagt – al een idee over de publicatie- of vertelvorm(en) waarmee je die doelgroep wilt bereiken;
  • Is het praktisch haalbaar voor je om in het eerste kwartaal van 2024 te beginnen met het onderzoek en/of de uitvoering ervan.

Waarvoor kan je een aanvraag indienen?

Er zijn twee trajecten binnen deze ronde. Bij beide trajecten moet je in elk geval al een journalistiek plan hebben (denk aan een onderzoeksvraag en plan van aanpak). Afhankelijk van hoever je bent met je ideeën voor welke doelgroepen je wilt bereiken en de manier waarop, kun je kiezen voor:

Vooronderzoekstraject: €7.000,- excl. overhead

Heb je een idee voor een journalistiek project en weet je al wie je daarmee zou willen bereiken, maar nog niet precies hoe? Doe een vooronderzoeksaanvraag en ga twee maanden met begeleiding aan de slag. Het traject bestaat naast je eigen onderzoek uit 1-op-1 coaching en twee door het fonds georganiseerde fysieke intervisiebijeenkomsten.

Uitvoeringstraject: €20.000,- excl. overhead

Weet je al precies wie je wilt bereiken en ook met welke vertelvorm je dat wilt gaan doen? Doe een uitvoeringsaanvraag en ga direct aan de slag. Tijdens dit traject werk je alleen of met een team aan je project en neem je deel aan periodieke intervisiebijeenkomsten met de andere aanvragers binnen deze call.

Beoordelingscriteria

Binnen de pilot Journalistiek+ wordt gelet op de volgende criteria:

  • Het belang van het onderwerp: Is het onderwerp maatschappelijk relevant en is er een heldere Nederlandse link?
  • Het journalistieke karakter van de aanvraag: Zijn de journalistieke principes en uitgangspunten voldoende geborgd?
  • De kwaliteit van het plan: Is het plan en de werkwijze voor het journalistieke onderzoek doordacht en concreet? Zijn de methodes helder en sluiten die aan bij de onderzoeksvraag?
  • Aansluiting inhoud, doelgroepen en vertelvorm: Zijn de doelgroepen helder en is er een logische koppeling gemaakt tussen de inhoud, doelgroepen en vertelvorm(en)?
  • Vertelvorm: Wordt aannemelijk gemaakt dat de doelgroepen met de beoogde publicatie- of vertelvorm(en) bereikt worden? Is er vertrouwen in het plan van aanpak voor het realiseren van de vertelvorm(en)?
  • Kwaliteitscontrole: Is er sprake van eindredactie? Hoe is publicatie en distributie geregeld?
  • Haalbaarheid & planning: Wordt aannemelijk gemaakt dat het plan praktisch uitvoerbaar is voor de aanvrager? Is extra begeleiding en/of coaching nodig?

NB: Aanvragen voor afgeronde projecten of projecten waaruit al publicaties zijn voortgekomen, komen niet voor subsidie in aanmerking.

Wat is de planning?

Na de sluiting van de ronde op 18 oktober worden de ingediende aanvragen voorgelegd aan een eerste commissie. Die commissie kiest circa tien projecten die doorgaan naar de tweede ronde. Half november krijgen alle aanvragers via de mail bericht over de uitkomst. Aanvragers die door zijn naar de tweede ronde doen een uitgebreidere aanvraag en leveren een begroting in via ons subsidieportaal Engage. De indiendeadline is 4 december om 09.00 uur (houd alvast rekening met deze datum). Een tweede commissie kijkt vervolgens naar de ingediende aanvragen en kiest circa vijf projecten. Eind december berichten we de aanvragers over de uitslag.

Kick-off workshop Denken in Doelgroepen

We trappen de ronde af met de workshop Denken in Doelgroepen, gegeven door Stijn Postema; docent journalistiek, lector en promovendus in artistieke journalistiek. De workshop is bedoeld als aanzet om op een frisse nieuwe manier naar eigen werk te kijken.  Hoe krijg ik mijn doelgroepen helder? Hoe bereik ik die daadwerkelijk? En hoe kom ik tot creatieve publicatie- en vertelvormen die aansluiten bij de doelgroep?

Veelgestelde vragen

Welke projecten komen niet in aanmerking voor subsidie?

Projecten die niet in aanmerking komen voor subsidie: fictie en (deels) gefictionaliseerde vormen, autobiografische projecten en memoires, bloemlezingen, monografieën en overzichtswerken, verzamelbundels, jubileum-, gedenk- of gelegenheidspublicaties en projecten die in eerste instantie te kwalificeren zijn als voorlichting, educatie en/of hulpverlening.

Activiteiten die gericht zijn op de promotie van journalistieke publicaties komen niet voor subsidie in aanmerking.

Projecten met meer traditionele vertelvormen, zoals artikelen en (foto)boeken kunnen in de bestaande Regeling Projectsubsidies worden ingediend en maken derhalve minder kans op subsidiëring binnen de regeling Journalistiek+. Mocht je een van deze vormen willen combineren met een andere vertelvorm om een specifieke doelgroep te bereiken, dan is een aanvraag binnen Journalistiek+ meer kansrijk. Leg in dat geval in je aanvraag uit hoe de verschillende vertelvormen elkaar aanvullen.

Heb ik een intentieverklaring nodig van een journalistiek medium?

Een intentieverklaring van een journalistiek medium is een pre, maar geen voorwaarde. Publicatie in eigen beheer is mogelijk. Maak daarbij wel duidelijk hoe de eindredactie geregeld is, bijvoorbeeld door de inhuur van een freelance eindredacteur. Ook dien je verder in te gaan op de distributie; hoe zorg je ervoor dat de publicatie bij jouw doelgroep terechtkomt?

Ik ben geen (onderzoeks)journalist, kan ik een subsidie aanvragen?

Binnen de pilot Journalistiek+ kunnen ook niet-journalistieke makers, zoals bijvoorbeeld kunstenaars, dramaturgen of illustratoren, subsidie krijgen voor de tijdsinvestering en onkosten. Van belang is dat de journalist waarmee je samenwerkt de aanvraag indient; de journalist is de hoofdaanvrager en andere teamleden zijn mede-aanvragers. Mede-aanvragers dienen bij de subsidieaanvraag zowel hun cv als relevante voorbeelden van eigen werk te uploaden.

Hoe maak je een begroting?

De begroting geeft inzicht in de verwachte kosten voor je project. Ook laat het zien met welke inkomstenbronnen je die kosten verwacht te financieren. Lees hier verder hoe je een heldere begroting opstelt. Heb je toch nog vragen? Stuur dan gerust een mail naar journalistiekplus@fondsbjp.nl.

Voor welke kosten kan je subsidie aanvragen?

Een subsidie van het Fonds BJP is bedoeld als tegemoetkoming in de kosten en dekt niet alle kosten van een journalistiek project. De dag- en maandtarieven zijn dan ook niet dekkend en je kunt niet voor alle kostenposten subsidie aanvragen. Klik hier voor een overzicht van de kosten waarvoor je subsidie kunt aanvragen bij het Fonds BJP.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
We houden je op de hoogte met updates over nieuwe regelingen, activiteiten en gesteunde projecten.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief