Bereid je voor op de toekomst en vraag subsidie aan in de ronde Future Skills van Journalistiek+
Aanmeldperiode gesloten
Ben jij journalist en wil je jezelf scholen in skills die je nodig hebt om je werk nu en in de toekomst goed te kunnen uitvoeren? Bijvoorbeeld omdat je al even werkzaam bent in de journalistiek en graag meebeweegt met de ontwikkelingen in de sector. Wil je bijvoorbeeld de mogelijkheden van AI, andere online technologieën of social media beheersen om jouw verhalen sterker en relevanter te maken? Dan is de subsidieronde Future Skills iets voor jou!
Het journalistieke veld is flink in beweging, door onder andere de komst van nieuwe technologieën als AI, het toenemend online mediagebruik en door de groeiende invloed van techbedrijven. Ontwikkelingen die niet alleen invloed hebben op de hoeveelheid te onderzoeken onderwerpen die er zijn voor journalisten, maar zeker ook op de hoeveelheid en aard van het beschikbare bronnenmateriaal en de technieken en onderzoeksmethodes die je als journalist kunt gebruiken. Om mee te gaan met deze ontwikkelingen en de journalistieke praktijk hierbij te laten aansluiten, bieden we binnen de pilotregeling Journalistiek+ journalisten de mogelijkheid om hun vaardigheden van de toekomst te ontwikkelen in de subsidieronde Future Skills.
In deze subsidieronde bieden we je de mogelijkheid om je te verdiepen of verbreden in vaardigheden die essentieel zijn voor de toekomst van de journalistiek. Er zijn twee aanvraagmogelijkheden:
- je kunt een aanvraag indienen voor deelname aan de cursus Praktische AI in de journalistiek van Laurens Vreekamp;
- je kunt een aanvraag indienen voor het volgen van een training of opleiding, voor coaching of voor een congresbezoek (of voor een combinatie ervan). Hiervoor bieden we de Beurs Journalistieke Ontwikkeling+.
Hieronder lichten we beide subsidiemogelijkheden toe. Tot en met uiterlijk 7 oktober kun je een aanvraag indienen.
Waarom deze ronde Future skills?
Het journalistieke veld is flink in beweging. Dat betekent bijvoorbeeld dat er steeds meer en betere onderzoeksmethoden zijn die toegang geven tot bronnenmateriaal. Het betekent ook dat journalisten in groeiende mate te maken hebben met een doelgroep die op een andere manier nieuws consumeert en daarmee ook op een andere manier bereikt moet worden. Om journalisten de kans te bieden mee te bewegen met digitale ontwikkelingen en veranderingen in de nieuwsconsumptie, is deze ronde Future Skills geopend.
Met ‘future skills’ in de journalistiek verwijzen we naar de vaardigheden en kennis die journalisten nodig hebben om hun werk nu en in de toekomst goed te kunnen uitvoeren. Dit omvat onder meer digitale geletterdheid, zodat journalisten effectief gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën zoals AI voor data-analyse en storytelling. Daarnaast zijn vaardigheden in multimedia-journalistiek, zoals videoproductie en podcasting, cruciaal om verschillende doelgroepen aan te spreken. Ook het begrijpen van algoritmen, social mediastrategieën en doelgroepenbereik zijn belangrijke aspecten, waardoor journalisten in staat zijn hun verhalen niet alleen te vertellen, maar ook de juiste mensen te bereiken. Tot slot is kritisch denken en ethisch handelen in een tijdperk van desinformatie en fake news essentieel om het vertrouwen van het publiek te behouden.
1. Ticketactie cursus ‘Praktische AI in de journalistiek’
Tijdens de driedaagse cursus Praktische AI in de journalistiek, verzorgd door Laurens Vreekamp, journalist, design thinker en oprichter van de Future Journalism Today, verdiep je jezelf in de mogelijkheden van AI. In drie dagen leer je – door experimenten en opdrachten te doen – voor jezelf te bepalen welke kansen kunstmatige intelligentie (AI) je biedt en welke gevaren het oplevert. Je leert de basistheorie, de juiste terminologie en het vocabulaire te gebruiken als het gaat om kunstmatige intelligentie en met name machine learning, om bestaande toepassingen beter te begrijpen en te analyseren. Je gaat zelf een machine learning-model bouwen en trainen voor beeld- en tekstclassificatie met gratis software en tools. Zo krijg je meer kennis over AI, een handig stappenplan om machine learning toe te passen en kant en klare tools om verder mee te experimenteren. Lees hier meer over de inhoud van de cursus.
Deze cursus, die bestaat uit drie fysieke bijeenkomsten op 2, 9 en 16 december in het midden van het land, bieden wij aan als ticketactie waarvoor je je kunt inschrijven. Je kunt je hiervoor aanmelden door onderstaand vragenformulier in te vullen. Een commissie beoordeelt alle aanvragen en selecteert uiteindelijk de deelnemers.
Bij aanvragen voor de cursus van Laurens Vreekamp bieden we subsidie voor deelname aan de cursus, reiskosten en een tegemoetkoming in je tijdsinvestering. Journalisten in loondienst kunnen geen subsidie aanvragen voor een tegemoetkoming in de tijdsinvestering.
2. Beurs Journalistieke Ontwikkeling+
Wil je je journalistieke vaardigheden ontwikkelen die je nodig hebt om je werk nu en in de toekomst goed te kunnen uitvoeren? En heb je een idee voor een training, workshop, vorm van coaching (of combinatie daarvan) die je daarbij kan helpen? Dan kun je een aanvraag doen voor de BJO+. De vorm en inhoud van de scholing staat vrij. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een training datajournalistiek, een workshop oral history, coaching die je helpt om sociale media optimaal te benutten voor het bereiken van je doelgroep of een bezoek aan een congres gericht op nieuwe ontwikkelingen in de journalistiek.
De BJO+ biedt je de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor deelname aan een training, workshop, congres of coaching en een tegemoetkoming in de onkosten en je tijdsinvestering.
Een aanvraag kun je indienen via ons subsidieportaal. Kies daar voor het aanvraagformulier van Journalistiek+.
Criteria en financiële uitgangspunten BJO+
De criteria voor een aanvraag voor BJO+ zijn de volgende:
- BJO+ is voor journalisten met minimaal één jaar werkervaring als journalist. Daarnaast dienen zij te publiceren of gepubliceerd te hebben in Nederlandse media. Dit hoeft niet per se als onderzoeksjournalist te zijn. De training/workshop/coaching waarvoor je een subsidieaanvraag doet, moet je ontwikkeling als journalist verder helpen. Het hoeft niet opgehangen te worden aan een journalistiek onderzoek, maar dat is wel een pre.
- Uit je aanvraag komt naar voren welke leerdoelen je met het volgen van de activiteit(en) hoopt te bereiken en waarom die belangrijk zijn om in te spelen op ontwikkelingen in de journalistiek. Ook moet naar voren komen hoe je van plan bent de opgedane kennis toe te passen in je journalistieke werk.
De financiële uitgangspunten zijn als volgt:
In aanmerking voor subsidie komen zowel de kosten van de betreffende scholingsactiviteit (bijvoorbeeld een cursus of masterclass) als de bijkomende onkosten zoals reis- en verblijfskosten. Het Fonds BJP vergoedt maximaal 80 procent van het totaalbedrag van deze onkosten.
Ook is het mogelijk een tegemoetkoming aan te vragen voor eventuele inkomstenderving van maximaal €160,- per dag voor zowel de contacturen als voor zelfstudie. Een tegemoetkoming in de inkomstenderving kun je aanvragen vanaf de eerste cursusdag en voor een maximale periode van zes maanden. Omdat een goede onderbouwing van je aanvraag cruciaal is, vind je hier een voorbeeldbegroting om je te helpen bij het opstellen van je budget.
Let op: de subsidie kan niet na afloop van het volgen van een scholingsactiviteit worden aangevraagd, vraag dus op tijd aan. Wil je een beurs aanvragen terwijl je scholingsactiviteit al is begonnen? Je kunt dan alleen de beurs aanvragen voor scholingsdagen die nog plaats moeten vinden en nog te maken onkosten, gerekend vanaf het moment van het indienen van de aanvraag.
Werk je als journalist in fulltime loondienst? Omdat je al een vast inkomen hebt, kun je alleen een onkostenvergoeding en geen honorarium bij ons aanvragen. Het gaat hier om onkosten waar het medium waar je in dienst bent zelf geen of niet voldoende budget voor heeft.
Werk je deels in loondienst en deels als freelancer? Voor je freelancedagen kun je dan naast onkosten ook een tegemoetkoming in inkomstenderving aanvragen.
Wat heb je nodig om de BJO+ aan te vragen?
Je dient je subsidieaanvraag in via het online subsidieportaal. Dit zijn de dingen die je nodig hebt om je aanvraag compleet te maken:
-
Voorzie je aanvraag van een goed gemotiveerd ontwikkelplan waar onder andere in staat op wat voor manier de scholingsactiviteit bijdraagt aan je ontwikkeling als journalist.
-
Bij elke beursaanvraag hoort een heldere en goed onderbouwde begroting inclusief sluitend dekkingsplan. Voor een aanvraag voor BJO+ dien je de voorbeeldbegroting van de Beurs Journalistieke Ontwikkeling te gebruiken.
In dit overzicht kun je zien welke kosten voor subsidie in aanmerking komen. Let op: de geldende voorwaarden, informatie over de financiële afhandeling en de beoordelingscriteria waarop je aanvraag voor de BJO+ wordt getoetst vind je in de Leidraad van Journalistiek+.
-
Stuur met je aanvraag altijd een cv mee van maximaal twee pagina’s in PDF-formaat. Let op: links naar LinkedIn-profielen voldoen niet als cv.
-
Om de commissie een indruk te geven van je journalistieke kwaliteiten, ontvangen we graag één à twee voorbeelden van eigen journalistiek werk. Mocht je eerder werk hebben dat qua vorm en/of inhoud aansluit bij je huidige subsidieaanvraag, dan raden we je aan dat mee te sturen. Graag ontvangen we directe link(s) naar de betreffende publicatie(s) dan wel een PDF-bestand met daarin de publicatie. Let daarbij goed op dat de voorbeelden van je werk direct toegankelijk zijn en niet bijvoorbeeld achter een betaalmuur staan. Zware bestanden zoals (foto)boeken kunnen via Wetransfer gestuurd worden naar journalistiekplus@fondsbjp.nl.
-
Omdat je als journalist in loondienst al een vast inkomen hebt, kun je alleen een onkostenvergoeding en geen inkomstenderving bij ons aanvragen. Het gaat hier om onkosten waar het medium waar je in dienst bent zelf geen of niet voldoende budget voor heeft. In dat geval vragen wij een schriftelijke toelichting van de werkgever/redactie waarin wordt uitgelegd waarom de werkgever/redactie de scholingsactiviteit niet voor eigen rekening neemt en waarom de werkgever/redactie het van belang acht dat je de activiteit volgt.
Aanvraagprocedure
We laten je stap voor stap zien hoe je een aanvraag doet. In het subsidieportaal kun je je aanvraag ook tussentijds opslaan.
-
1
Lees de Leidraad Journalistiek+ door
-
In de Leidraad vind je alle info over de subsidie die je gaat aanvragen: de geldende voorwaarden, informatie over de financiële afhandeling en de beoordelingscriteria waarop je aanvraag wordt getoetst.
-
-
2
Zorg dat je alle benodigde informatie en bestanden verzameld hebt
-
Zorg dat je alle benodigde informatie en bestanden verzameld hebt. Ga naar de checklist hierboven om te bekijken wat je precies nodig hebt om een aanvraag te starten.
-
-
3
Maak een account aan binnen het subsidieportaal
-
Om een aanvraag voor BJO+ te kunnen indienen, moet je een account hebben. Klik in het portaal op de knop ‘Registreren’, vul je e-mailadres in en maak een wachtwoord aan. Bevestig je registratie door op de link te klikken in de e-mail die je ontvangt.
-
-
4
Vul het formulier ‘Aanvraagformulier Journalistiek+’ in
-
Een aanvraag dien je in via het online aanvraagformulier. Je kunt je antwoorden meteen invullen in het formulier en wat je hebt ingevuld tussentijds opslaan. Op die manier kun je altijd op een later tijdstip weer doorwerken aan je aanvraag. Tip: schrijf je plan vast op in een tekstdocument, dan kun je de passages makkelijk knippen en plakken in het aanvraagformulier én heb je altijd een back-up.
Zou je graag eerst een conceptversie van je aanvraag aan ons voorleggen voordat je je definitieve aanvraag indient? Dat kan. Vul het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in, zorg dat alle verplichte bijlagen zijn bijgevoegd en klik onderaan je scherm op ‘Opslaan’ (niet op ‘Opslaan & verzenden’). Laat ons via journalistiekplus@fondsbjp.nl weten dat je aanvraag klaarstaat. Doe dit uiterlijk 27 september voor 9 uur. Met het sturen van deze mail geef je ons toestemming je conceptaanvraag te bekijken. Onze eenmalige feedback ontvang je binnen ongeveer een week via het subsidieportaal. We doen geen inhoudelijke aanbevelingen, maar we kunnen wel bekijken of je aanvraag helder verwoord is en of er belangrijke informatie mist.
-
-
5
Dien je aanvraag officieel in
-
Door op de knop ‘Opslaan & verzenden’ te klikken, verstuur je je aanvraag definitief en kun je deze niet meer aanpassen. Je krijgt een bevestiging van je aanvraag per mail. Let op: de bevestiging kan ook in je spamfolder belanden!
-
-
6
Uiterlijk 7 weken na indiening ontvang je bericht over de uitkomst
-
Je krijgt een mail met een link naar een bericht in het subsidieportaal. In dit bericht lees je of je aanvraag is toegekend of afgewezen en vind je een korte toelichting op basis van de beoordeling van de adviescommissie.
A: Je aanvraag is toegekend
Als de subsidie is toegekend, ontvang je na de bevestiging de benodigde contracten voor zowel jouzelf, je eventuele medeaanvragers als het betreffende medium.B: Je aanvraag is afgewezen
Bij een afwijzing ontvang je een korte toelichting over de afwijzingsgronden.Benieuwd wie je aanvraag mogelijk beoordelen? Bekijk dan hier onze pool van journalistieke experts.
-
-
7
Stuur in het geval van een toekenning de ondertekende contracten retour
-
Stuur in het geval van een toekenning de ondertekende contracten retour, eventueel al samen met het bewijs van inschrijving. Zodra we beide documenten hebben, ontvang je de uitbetaling van het eerste deel van je Beurs Journalistieke Ontwikkeling+.
Nadat wij het ondertekende contract hebben ontvangen via het subsidieportaal, krijg je de eerste tranche van je subsidie (ongeveer twee derde van het toegekende bedrag) op je bankrekening gestort.
-
-
8
Start je training, cursus of scholingstraject
-
Zijn er grote wijzigingen opgetreden of loop je vast? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee. Is er een publicatie uit je scholingsactiviteit voortgevloeid? Stuur ons via het subsidieportaal de links. Let op: de publicaties moeten voor ons vrij toegankelijk zijn en niet achter een betaalmuur staan. Als er wel een betaalmuur is, stuur dan een PDF.
-
-
9
Vul het evaluatieformulier in en ontvang de uitbetaling van het tweede deel van de Beurs Journalistieke Ontwikkeling+
-
Geef ons een seintje nadat de scholingsactiviteit volledig is afgerond. Dan sturen wij je een evaluatieformulier. Zodra je die ingevuld terug hebt gemaild volgt de uitbetaling van het tweede deel van de beurs (ongeveer een derde van het toegekende bedrag). Heb je een langlopend traject gevold of hebben wij een hoog beursbedrag toegekend? Dan kan het zo zijn dat we een telefonische evaluatie voorstellen.
-