Inspiratietraject Nieuw mediagebruik
Wil jij meer leren over hoe mediagebruik is veranderd en op welke manieren je (jongere) doelgroepen online kunt bereiken? Dan is het inspiratietraject Nieuw mediagebruik iets voor jou. Krijg een frisse blik op mediagebruik en op welke platforms je verschillende doelgroepen kunt bereiken met jouw journalistieke producties. Leer van onderzoekers, collega-journalisten, experts en redacties hoe de journalistieke werkelijkheid verandert en hoe jij daar als journalist op kan inspelen. Er is plek voor vijftien freelance journalisten, aanmelden kan t/m 17 februari.
Waarom een inspiratietraject Nieuw mediagebruik?
De manier waarop mensen met media en nieuws omgaan verandert ingrijpend. ‘Het nieuws
vindt mij’, is het uitgangspunt van jongere generaties. Er zijn nieuwe technologieën zoals AI en elk jaar neemt de invloed van techgiganten toe. Uit het onlangs verschenen Digital News Report (2024) blijkt dat een groeiend aantal Nederlanders weinig of geen interesse in nieuws heeft. Jongeren (18 tot 34 jaar) kiezen bovendien steeds meer voor sociale media als belangrijkste nieuwsbron en ze blijven daarbij als ze ouder worden.
Hoe blijf je deze doelgroepen bereiken? Wat zijn de kansen van nieuwe technologieën? Hoe verhoud je je tot sociale media, die hun eigen rol en algoritmes doorlopend aanpassen? Welke innovatieve vertelvormen werken in de praktijk? Hoe zet je podcasts, video, social media en andere online toepassingen in? Het Fonds BJP wil met dit traject journalisten inspiratie en tools bieden om nieuwe mediagebruikers te (blijven) bereiken en betrekken.
Wie kan meedoen?
- Je bent freelance journalist
- Je kunt motiveren waarom dit traject specifiek voor jouw praktijk relevant is
- Je bent beschikbaar op 24 april, 10 juli en op drie nader te bepalen dagdelen in de periode april-juni.
Wat levert dit op?
- Je kent de ontwikkelingen, uitdagingen en trends in online mediagebruik
- Je hebt inzicht in onderzoek naar mediagebruik en je hebt (jonge) mediagebruikers ontmoet
- Je krijgt een kijkje in de keuken door redactiebezoeken en verdiepingssessies met journalistieke makers
- Je maakt kennis met vertelvormen zoals podcast of video
- Je leert over ‘product thinking’: van idee naar succesvolle productie
- Er is ruimte voor feedback en ondersteuning bij je eigen project
Programma
Het traject duurt twaalf weken, waarbij je vijf keer samenkomt. Dat is in totaal zo’n dertig uur. Tussendoor kun je direct aan de slag met de nieuwe kennis en inzichten. Als je wilt, kun je je eigen projecten inbrengen en sparren met deskundigen. Zo kun je de opgedane kennis direct toepassen in je eigen werk.
24 april: startbijeenkomst bij MindLabs in Tilburg
Ontmoet elkaar en moderator Olivier de Neve. Raak geïnspireerd door experts uit de journalistiek en wetenschap en ga in gesprek met mensen uit doelgroepen die je nu misschien (nog) niet genoeg bereikt. ‘s Middags zijn er workshops over vertelvormen met podcasts, video en andere online toepassingen.
Drie inspiratiesessies van een dagdeel
We zijn steeds te gast op een redactie, waar we natuurlijk in de keuken kijken. Wat werkt al? Wat zijn kansen en uitdagingen die de journalisten hier ervaren? Na het redactiebezoek is er een workshop of presentatie en is er ruimte om te sparren over je eigen werk.
10 juli: slotbijeenkomst bij MindLabs in Tilburg
We komen samen met alle deelnemers, geïnteresseerde journalisten én natuurlijk de makers waarbij we te gast waren. Tijdens de slotbijeenkomst komen de belangrijkste inzichten voorbij, vertelt een keynote speaker over doelgroep denken in de media en organiseren we verdiepingssessies waarbij journalistieke makers vertellen over hun producties en aanpak.
Tussendoor
Tussen de verschillende bijeenkomsten door krijg je steeds extra tips, informatie en een verslag. Zo heb en houd je tijdens en na het traject alles bij de hand.
Planning
- 24 april: Startbijeenkomst (MindLabs, Tilburg)
- mei/juni: Inspiratiesessies, drie dagdelen, data volgen
- 10 juli: Slotbijeenkomst (MindLabs, Tilburg)
Kosten, uren en vergoeding
In het traject is plek voor vijftien freelance journalisten, de slotbijeenkomst is voor een groter aantal journalisten toegankelijk. Naast de start- en slotbijeenkomst en de inspiratiesessies verwachten we dat je zo’n tien uur bezig bent met het verwerken van alle informatie en het toepassen in je eigen praktijk. Je krijgt voor je tijdsinvestering een vergoeding van €600,-.
Aanmelding & tijdspad
Het inspiratietraject Nieuw mediagebruik bestaat uit twee bijeenkomsten op 24 april en 10 juli en nog drie dagdelen. Het traject bieden wij aan als ticketactie waarvoor je je kunt inschrijven. Je kunt je hiervoor aanmelden door dit vragenformulier in te vullen. Een commissie beoordeelt alle aanvragen en selecteert uiteindelijk de deelnemers.
Opening aanvraagperiode: 20 januari
Deadline aanvraagperiode: 17 februari, 23:59 uur
Uitslag: week 12
Bij selectie voor het inspiratietraject Nieuw mediagebruik verwachten we dat je bij alle onderdelen van het programma aanwezig bent.
Heb je vragen over het inspiratietraject Nieuw mediagebruik? Stuur ons dan een mail op journalistiekplus@fondsbjp.nl.