ADHDcentraal ontwikkelde zich in korte tijd tot een van de belangrijkste spelers in een groeiende markt voor het diagnosticeren van ADHD, een ‘aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit en impulsiviteit’. In de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar nam het medicatiegebruik voor ADHD sinds 2013 met 74 procent toe. Van de bijna twintigduizend volwassenen die in 2019 een nieuwe behandeling startten voor ADHD waren er zo’n zesduizend gediagnostiseerd door ADHDcentraal. De formule van het bedrijf: diagnose in één dag met een onmiddellijke start van de behandeling, altijd mét medicatie. Hoe kan het dat ADHDCentraal zo winstgevend is in een sector waar de marges klein zijn en veel instellingen moeite hebben het hoofd boven water te houden? Is er sprake van overdiagnosticering? Investicojournalisten Belia Heilbron en Anouk Kootstra deden onderzoek in samenwerking met De Groene Amsterdammer, Trouw en Argos. Ze bestudeerden jaarrekeningen, doken in het personeelsbestand en vergeleken facturen. Ze spraken met huisartsen en wetenschappers, verzekeraars, cliënten en oud-medewerkers van ADHDcentraal om het antwoord op deze vragen boven tafel te krijgen.