Vragen?

Mail ons team.

Vragen?

Mail ons team.
Talentontwikkeling
deadline 8 december 2025

Press Play-programma: de springplank voor makers met een goed journalistiek idee

Heb je een goed idee voor een diepgravend journalistiek verhaal, podcast, video- of fotografieproject, maar geen idee waar je moet beginnen om het echt van de grond te krijgen? Vind je het lastig om de juiste media te benaderen of om je idee overtuigend te pitchen?

Meld je dan aan voor het Press Play-programma! In drie maanden werk je stap voor stap aan jouw plan, met hulp van een coach en inspirerende workshops. Zo leer je hoe je van jouw idee een sterk journalistiek projectplan maakt, en hoe je jouw project op de juiste plek kunt krijgen.

Aanmelden kan van 20 oktober t/m 8 december 2026.

Waarom het Press Play-programma? Hoe meld je je aan?

Het programma in het kort 

In het Press Play-programma ga je onder begeleiding van een coach aan de slag met het uitwerken van jouw idee voor een diepgravend journalistiek onderzoek dat resulteert in bijvoorbeeld een artikel, longread, podcast, documentaire, video, fotografieproject of beeldverhaal. Tijdens het programma, dat loopt van begin maart tot eind mei, volg je workshops, doe je mee aan groepsbijeenkomsten en break-outsessies en word je 1-op-1 gecoacht. Tijdens het afsluitende pitch-evenement krijg je de gelegenheid om je project te pitchen aan potentiële samenwerkingspartners, verschillende vertegenwoordigers van media en producenten.

Het programma heeft vier verschillende trajecten:

  • Audio
  • Video
  • Schrijven
  • Fotografie

In elk traject is er plek voor vijf deelnemers. Lees onder ‘Hoe meld je je aan’ meer over de aanmeldprocedure.

Meer over de inhoud van het programma

Het programma bestaat uit drie inhoudelijke onderdelen:

1. Van idee naar plan: Tijdens twee dagdelen gevuld met workshops en breakout-sessies leer je hoe je van een eerste idee tot een concreet journalistiek plan komt. Hoe formuleer je een goede journalistieke onderzoeksvraag die zowel open als gefocust is? Hoe kies je de juiste onderzoeksmethoden? Hoe vind je de juiste hoofdpersonen en bronnen voor je verhaal? En hoe zorg je ervoor dat de journalistieke basisprincipes voldoende gewaarborgd zijn in je project?

2. Van plan naar pitch: Gedurende twee maanden ga je verder met je eigen plan en werk je aan een concept-pitch. Voor vragen en feedback organiseert het Fonds BJP tussentijds een groepsbijeenkomst op locatie, een (online) incheck-moment met je groep en 1-op-1 sessies met je coach.

3. Van pitch naar netwerk: Tijdens het programma werk je toe naar een pitchevenement. Tijdens deze middag pitch je je journalistieke plan aan (hoofd)redacteuren van verschillende media, producenten en andere potentiële samenwerkingspartners.

Om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid de pitchmiddag ingaat, organiseren we voor alle deelnemers een pitch-workshopdag. Tijdens de dag gaan we onder andere in op de vragen: Hoe werkt de mediawereld binnen jouw discipline? Hoe financier je jouw project en hoe kun je daar fondsen bij betrekken? En wat maakt een pitch een goede pitch? Tijdens deze dag oefen je ook met het pitchen voor een groep.

Tijdsinvestering

De gezamenlijke bijeenkomsten zijn op de volgende dagen:

  • Kick-off: 5 maart 2026
  • Tweede bijeenkomst: 12 maart 2026
  • Pitch-workshopdag: 7 mei 2026
  • Pitch-evenement: 21 mei 2026

Tussen 12 maart en 7 mei 2026 werk je zelfstandig twee dagen per week aan de uitwerking van jouw plan en pitch. Tussentijds zijn er minimaal twee incheck-momenten met je coach.

De totale verwachte tijdsinvestering van het gehele programma is ongeveer 20 dagen. Geselecteerde deelnemers krijgen een tegemoetkoming in de tijdsinvestering van €3.200,-.

Let op: Tijdens het programma ga je nog niet of heel beperkt aan de slag met de uitvoering en publicatie van je project. De focus van het Press Play programma ligt op de uitwerking van je projectplan en pitch. Het eindpunt van dit programma is het pitch-evenement. 

Dit zijn de coaches van het Press Play-programma

Mina Etemad, coach audio
Mina Etemad is journalist en theater- en dansrecensent voor de Volkskrant. Daarnaast is ze podcastmaker en de presentator van de podcast DOCS (NTR/VPRO). Haar eerste audiodocumentaire Volwassenen lachen niet ging over de vraag of ze de dag waarop ze naar Nederland kwam vanuit Iran moet vieren of herdenken. Een manier om, zoals vaker in haar verhalen, te zoeken naar schoonheid in pijn en te balanceren tussen het koesteren en loslaten van melancholie tegelijkertijd. Tot slot verdiept ze zich ook in dierenrechten en onderzoekt ze graag hoe mens-dierrelaties vorm (kunnen) krijgen.

Roozbeh Kaboly, coach video
Roozbeh Kaboly is journalist en regisseur. In zijn werk staan mensen, hun innerlijke strijd en hun verlangen naar vrijheid centraal. Kaboly werkte vanaf 2007 tot 2022 bij de Nederlandse Publieke Omroep, eerst voor actualiteitenrubriek Nova en daarna voor het televisieprogramma Nieuwsuur. Hij deed daar verslag van o.a. de Arabische lente en maakte reportages over conflicten in bijvoorbeeld Syrië, Irak en Afghanistan. Kaboly onderscheidt zich door het vertalen van grote en complexe problemen naar meeslepende verhalen over mensen. Voor zijn documentaire ‘Dance Or Die’ (Het uur van de Wolf) won hij in 2019 een International Emmy Award. Voor de VPRO regisseerde hij de 3-delige serie ‘Mijn vader de gelukzoeker’, waarvoor hij nominaties kreeg voor de Zilveren Nipkowschijf en de Prix Europa. Op dit moment werkt Kaboly aan meerdere documentaires en schrijft hij het scenario voor zijn eerste speelfilm.

Rosanne Kropman, coach schrijven
Rosanne Kropman is freelancejournalist en eindredacteur. Ze werkt onder andere voor Follow the Money en De Correspondent. In 2023 verscheen Het Donkerste Donker, een non-fictieboek over vernietigingskamp Sobibor. Haar thuisbasis is het journalistencollectief Bureau Wibaut in Amsterdam.

Voor wie?

Jij past helemaal in het Press Play-programma als je:

  • Een goed idee hebt voor een diepgravend journalistiek project, denk aan een artikel, longread, podcast, radiodocumentaire, audio- of videoreportage, korte documentaire, online video of fotografieproject;
  • journalistieke ambities hebt, maar de paden in het Nederlandse medialandschap nog niet goed kent, of al journalist bent, maar nog niet eerder een eigen diepgravend project hebt uitgevoerd en wel die ambitie hebt;
  • wilt leren hoe je tot een sterk journalistiek projectplan komt en hoe je dat vervolgens kunt pitchen bij de voor jouw project relevante personen en media;
  • (enige) ervaring hebt in de journalistiek, in onderzoek doen of als creatief maker;
  • eerder hebt (mee)gewerkt aan een langer lopend project (een eigen project of in het kader van een opleiding of baan, binnen of buiten de journalistiek);
  • bekend bent met onderzoeksmethodes (zoals interviewen of deskresearch);
  • voldoende technische ervaring hebt op het vlak van schrijven, audio, video of fotografie; afhankelijk van het gekozen traject.
  • een onderzoekende houding en doorzettingsvermogen hebt;
  • beschikbaar bent om het volledige Press Play-programma te doorlopen.

N.B: Aanmelden voor het Press Play-programma kan alleen als je niet eerder een subsidietoekenning van het Fonds BJP hebt ontvangen binnen de Regeling Projectsubsidies.

Ideeën voor journalistieke geschreven of (audio)visuele producties die mogelijk interessant zijn voor een Caribisch-Nederlands journalistiek medium en na uitvoering in het Engels of Papiaments verschijnen, komen ook in aanmerking voor dit traject. Let op: alle onderdelen van het Press Play-programma en de pitch (zowel geschreven als mondeling) zijn in het Nederlands. Daarnaast is het de bedoeling dat alle deelnemers fysiek aanwezig zijn bij de bijeenkomsten die plaatsvinden in Nederland.

Online spreekuur

Heb jij een vraag over het Press Play-programma? Met eenvoudige vragen kun je ons bereiken op pressplay@fondsbjp.nl. Wil je ons wat uitgebreider spreken? Meld je dan aan voor één van onze online spreekuren. Deze zijn op:

Hoe meld je je aan voor het Press Play-programma?

Uiterlijk 8 december 2025 moet je je aanvraag voor deelname aan het het Press Play-programma indienen via ons subsidieportaal. Dat doe je door onderstaande stappen te volgen. Heb je vragen? Mail ons op pressplay@fondsbjp.nl.

  • 1

    Maak een account aan in het subsidieportaal

    • Om een aanvraag te kunnen indienen, moet je een account hebben. Klik in het portaal op de knop ‘Registreren’, vul je e-mailadres in en maak een wachtwoord aan. Bevestig je registratie door op de link te klikken in de e-mail die je ontvangt.

  • 2

    Vul het aanvraagformulier Press Play in

    • Een aanvraag dien je in via het online aanvraagformulier. Je beantwoordt de vragen in het online aanvraagformulier. Je hoeft je aanvraag niet in één keer te voltooien, je kunt je antwoorden ook tussentijds opslaan zodat je er later weer mee verder kunt.

  • 3

    Dien je aanvraag officieel in

    • Door op de knop ‘Opslaan & verzenden’ te klikken, verstuur je je aanvraag definitief en kun je deze niet meer aanpassen. Je krijgt een bevestiging van je aanvraag per mail. Let op: de bevestiging kan ook in je spamfolder belanden!

      Alle aanmeldingen die voldoen aan de formele voorwaarden en criteria en de vereiste bijlagen hebben, leggen we voor aan een onafhankelijke, multidisciplinair samengestelde adviescommissie. De voorwaarden en criteria vind je zowel op deze webpagina als in de leidraad voor het Press Play-programma.

  • 4

    Uitslag

    • Ongeveer zeven weken na sluiting van de aanvraagperiode hoor je via het subsidieportaal of je wel of niet bent geselecteerd voor het Press Play-programma.

Waarom het Press Play programma?

Een goed journalistiek idee is pas het begin. Voordat een diepgravend verhaal gepubliceerd wordt, is er vaak veel werk nodig: research, structuur, scherpe keuzes én een mediapartner die het wil publiceren. Toch stranden veel plannen nog voordat ze zover komen, simpelweg omdat ze inhoudelijk nog niet sterk genoeg zijn of omdat de maker geen ingang heeft bij een medium.

Bij het Fonds BJP zien we regelmatig mooie ideeën voorbijkomen die net dat extra zetje nodig hebben. Plannen met potentie, maar nog zonder een intentieverklaring van een journalistiek medium. En dat is jammer, want zonder zo’n verklaring kan een aanvraag voor een projectsubsidie niet in behandeling worden genomen.

Met Press Play helpen we (journalistieke) makers om hun idee journalistiek verder te ontwikkelen. Tijdens een programma van drie maanden werk je – met hulp van een coach en in verschillende workshops – aan het aanscherpen van je plan, zodat het inhoudelijk sterk staat én beter aansluit bij de praktijk van redacties en mediaplatforms. Zo vergroot je je kans op een succesvolle pitch én op een publicatie.

Wij streven naar een divers en inclusief medialandschap waarin ook nieuwe stemmen en onderbelichte perspectieven de ruimte krijgen. We moedigen daarom nadrukkelijk mensen met ondervertegenwoordigde culturele achtergronden in de media aan om zich aan te melden voor dit programma. Aanmelding staat open voor iedereen. Bij de selectie houdt de commissie rekening met motivatie, kennis en kunde en het belang van een diverse groep deelnemers.

Selectie

We willen bijdragen aan een divers en inclusief journalistiek landschap waarin ook nieuwe stemmen en onderbelichte perspectieven hun weg vinden. We moedigen daarom nadrukkelijk mensen met ondervertegenwoordigde achtergronden in de journalistiek aan om zich aan te melden voor dit programma. Dan kan het bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, gaan om culturele achtergrond, religieuze overtuiging en genderidentiteit. Aanmelding staat open voor iedereen met een goed idee voor een journalistiek project. Bij de selectie houdt de commissie rekening met motivatie, kennis en kunde én met het belang van een divers samengestelde groep deelnemers.

Veelgestelde vragen

Wat voor soort ideeën komen in aanmerking?

Om mee te kunnen doen met dit programma moet je een idee hebben voor een onderwerp dat je wilt onderzoeken. Welk onderwerp of invalshoek je kiest, is helemaal aan jou. Wel zijn we op zoek naar plannen die:

  • Maatschappelijk relevant zijn – je onderzoek is relevant voor een grotere groep mensen dan alleen jezelf, omdat het bijvoorbeeld te maken heeft met bredere maatschappelijke of culturele ontwikkelingen die gaande zijn. Dat betekent niet dat verhalen met een persoonlijke aanleiding niet in aanmerking komen. Wel is het daarbij belangrijk om goed uit te leggen op wat voor manier jouw persoonlijke verhaal breder getrokken kan worden.
  • Diepgravend zijn – een korte reportage, een portret of interviewreeks met een aantal personen is doorgaans te weinig diepgravend of tijdrovend om door het Fonds BJP gesubsidieerd te worden. Het Fonds BJP is o.a. in het leven geroepen voor publicaties die boven de dagelijkse nieuwsvoorziening uitstijgen, dat wil zeggen projecten die bijzonder zijn omdat het bijvoorbeeld meer tijd vergt, omdat je het op een bijzondere manier onderzoekt of vertelt.
  • Alle voorwaarden vind je ook terug in de Leidraad van het Press Play-programma.

Komen ideeën voor persoonlijke verhalen in aanmerking?

Ja, verhalen met een persoonlijke aanleiding komen in aanmerking. We raden je aan goed uit te leggen op wat voor manier jouw persoonlijke verhaal breder getrokken kan worden.

Mag je je aanmelden voor meerdere trajecten en/of met verschillende ideeën?

Ja, het is mogelijk je aan te melden voor meerdere trajecten en/of met verschillende journalistieke ideeën. In totaal mag je maximaal twee aanmeldingen indienen via ons subsidieportaal.

Let op: elke aanvraag gaat dus over één traject en één journalistiek idee. Heb je ook interesse in een ander traject of heb je nog een journalistiek idee, dan vul je het aanvraagformulier opnieuw in via het subsidieportaal.

Welke projecten komen niet in aanmerking?

Ideeën voor boeken of getekende journalistiek komen niet in aanmerking. Daarnaast komen de volgende genres niet in aanmerking voor subsidie: fictie en (deels) gefictionaliseerde vormen, autobiografische projecten en memoires, bloemlezingen, monografieën en overzichtswerken, verzamelbundels, jubileum-, gedenk- of gelegenheidspublicaties en projecten die in eerste instantie te kwalificeren zijn als voorlichting, educatie en/of hulpverlening.

In aanmerking komen ideeën voor bijvoorbeeld een artikel, longread, podcast, radiodocumentaire, (korte) documentaire of online video en fotografieprojecten.

Ik ben geen journalist. Kom ik in aanmerking?   

Ja, je komt in aanmerking, mits je kunt laten zien dat je de vaardigheden hebt om alle onderdelen van dit programma goed te doorlopen. Deelnemers hebben eerder (mee)gewerkt aan een langer lopend project (een eigen project of in het kader van een opleiding of baan, binnen of buiten de journalistiek), zijn bekend met onderzoeksmethodes (zoals interviewen of deskresearch) en hebben voldoende ervaring met schrijven, audio, filmen of fotografie (afhankelijk van het gekozen traject). Ook is een onderzoekende houding, doorzettingsvermogen en beschikbaarheid om het volledige programma te doorlopen vereist.

Daarnaast word je geacht te handelen volgens journalistieke principes en methodes: onafhankelijk, met kritische distantie, waarheidsgetrouw en controleerbaar. Bij uitvoering van een door het Fonds BJP gesubsidieerd project dient de NVJ Code en het achterliggende Handvest voor Ethiek in de Journalistiek als uitgangspunt te dienen.

Hoeveel tijd neemt het programma in beslag?

In totaal neemt het programma ongeveer twintig dagen in beslag: vier dagen met workshops, breakout-sessies en het pitch-evenement en zestien dagen (twee dagen per week gedurende twee maanden) met tussentijdse coachingsmomenten. Dus houd hier rekening mee in jouw planning.

We verwachten dat alle deelnemers in ieder geval de volgende dagen aanwezig zijn:

  • Kick-off: 5 maart 2026
  • Tweede bijeenkomst: 12 maart 2026
  • Pitch-workshop: 7 mei 2026
  • Pitch-evenement: 21 mei 2026

Tussen 12 maart en 7 mei 2026 werk je zelfstandig twee dagen per week aan de uitwerking van jouw plan en pitch. Tussentijds zijn er minimaal twee incheck-momenten met je coach.

De totale verwachte tijdsinvestering van het gehele programma is ongeveer 20 dagen. Geselecteerde deelnemers krijgen een tegemoetkoming in de tijdsinvestering van €3.200,-.

Waar let de commissie op?

  • De potentie van je idee om uit te monden in een journalistiek plan en publicatie. Het idee moet concreet zijn en voldoende journalistieke aanknopingspunten hebben;
  • De haal- en uitvoerbaarheid van het plan;
  • Je motivatie om mee te doen aan dit traject;
  • De impuls die dit programma kan geven aan jouw ontwikkeling in de journalistiek.