Handelsoorlog om CO2
Belia Heilbron, Jelmer Mommers, Thomas Muntz & Huib de Zeeuw
Hoe luchtvaart buiten het Europees klimaatbeleid bleef
Iedereen spreekt over duurzaamheid, maar de praktijk is weerbarstig. Zo ontwikkelt Nederland zich tot de belangrijke fossiele energieleverancier van West-Europa en behoort zij met slechts vijf procent duurzame energie tot de Europese achterblijvers. De onderzoeksgroep van de Groene Amsterdammer, bestaande uit Belia Heilbron, Jelmer Mommers, Thomas Muntz en Huib de Zeeuw, verdiepte zich voor dit verhaal in de luchtvaart en het Europese klimaatakkoord. In 2008 besloot Europa de luchtvaartmaatschappijen te laten betalen voor hun CO2-uitstoot. Nederland vond het aanvankelijk een goed idee. Maar toen Schiphol en KLM gedupeerd dreigden te worden, liep de regering zich het vuur uit de sloffen om de goede relaties met China, Rusland en de Verenigde Staten te behouden. Een reconstructie van een vaderlandse lobby.
artikel | De Groene Amsterdammer, 2013