PR en reclame in de fossiele industrie

‘Zo hypocriet dat olie- en gasbedrijven meer tijd willen voor een transitie die ze zelf doelbewust frustreren’
Sjors Roeters - Follow The Money
Shell - Sjors Roeters

Journalist Sjors Roeters was de eerste journalist-in-residentie bij het Besiendershuis in Nijmegen. Daar werkte hij ongestoord aan zijn onderzoeksproject naar PR en reclame in de fossiele industrie. Het resulteerde in een viertal artikelen die hij schreef voor Follow the Money.

De pr-machinerie van de fossielindustrie hanteert beproefde tactieken om klimaatactie te vertragen. De wetenschapshistoricus Naomi Oreskes – bekend omdat ze aantoonde dat klimaatontkenning een door de olie- en gassector georkestreerd fenomeen is – weet welke tactieken je daar tegenoverstelt: leg de machtsnetwerken en de leugens bloot. Roeters interviewt haar daarover. Ook spreekt hij met Oxford-onderzoeker en advocaat Benjamin Franta over klimaatrechtszaken en de rol van de fossiele industrie daarin.

In een derde artikel neemt hij het gratis lespakket van Shell onder de loep waarmee het oliebedrijf kinderen uit groep 7 en 8 leert hoe ze een duurzamere wereld kunnen creëren. Maar wat leert het oliebedrijf ze precies? Roeters verkreeg het lesmateriaal, keek mee in de klas, en vroeg een psycholoog en een pr-expert om hun oordeel over wat Shell wel (en niet) in het lespakket heeft gestopt. Tot slot voert de journalist gesprekken met betrokkenen uit de pr-wereld van Edelman, het pr-bedrijf dat Shell intensief bijstaat en zowel het oliebedrijf als Tata Steel een vriendelijk gezicht gaf. Wat zijn hun tactieken?

Deze publicaties zijn tot stand gekomen tijdens een journalistieke residentie in het Besiendershuis van december 2023 t/m februari 2024.

Beeld: Follow the Money.